tisdag 19 januari 2016

HUR MAN MÅLAR OM EN KÖKSSOFFA


Den här fina kökssoffan fyndade jag på blocket för några år sedan. Här är en bild när den är ommålad och klar.


Så här såg kökssoffan ut när jag köpte den. Helt obehandlad.


Hej!

Jag tänkte berätta lite hur jag gör när jag målar om gamla möbler. Jag är alltid noga med att göra "grundjobbet" ordentligt för att i slutänden få ett fint och hållbart resultat. Vill du också måla om en kökssoffa eller något liknande? Så här gjorde jag:

- Tvätta hela möbeln med målartvätt
- Slipa eller "rugga" upp ytan med ett fint sandpapper
-Borsta/torka av alla ytor
- Använd kvistlack om det behövs
- Måla 1-2 lager med spärrfärg (låt torka ordentligt)
- Måla ett lager med den färg som du önskar (be gärna om hjälp i färghandeln när du ska välja färg till din möbel)
- Slipa lite om det behövs
- Måla ett lager till, eller fler om det behövs. Min obehandlade kökssoffan drog åt sig jättemycket färg så jag fick måla 2-3 lager om jag minns rätt.
- Låt torka i flera dygn.

Fråga gärna om ni undrar över något. Lycka till!

Inga kommentarer: