torsdag 17 maj 2018

RUTINER MED TVÅ SMÅ


Hej!

Jag och barnen har äntligen kommit in i våra nya rutiner. Jag är verkligen en rutinmänniska, jag mår som bäst när det är ordning och reda här hemma, även när det gäller vårat liv. Lite tråkigt kanske många tycker men det funkar bäst för oss. Man får vara lite spontan där emellan istället brukar jag tänka. Så här ser våran dag ut:

- Julia väcker mig och Arvid mellan kl 05-06 på morgonen.
- Vi äter frukost tillsammans runt sex tiden och därefter brukar vi ta en långpromenad. Vi avslutar alltid promenaden med att stanna i lekparken. Arvid brukar ta sig en tupplur medans vi är ute.
- Runt kl 07.30 så blir det kaffe och lite fruktstund. Efter det så leker vi oftast i Julias rum, Arvid älskar att ligga i hennes lektält och titta på alla färgglada gosedjur.
- Arvid brukar somna igen runt kl 09.00
- När man vaknar tidigt så är man hungrig tidigt så vi brukar faktiskt äta lunch vid 10.30.
- Efter lunchen så är det sovdags för båda barnen. De sover mellan 11-13 oftast. Ibland vill Arvid ha lite tutte där emellan men annars så sover han också.
- När både vaknar kl 13 så brukar vi fika lite. Yoghurt och banan är Julias favorit just nu.

  Hur söt är inte den här jumpsuiten från H&M? 

- Efter fikat så hänger vi i trädgården om det är fint väder. Vi bruka sparka lite fotboll, leka kull, samla kottar och stenar eller vattnar lite blommor. Är det lite kallare ute så ligger Arvid i vagnen annars så brukar jag ha honom liggandes på en filt på gräsmattan bara.
- När Julia har tröttnat på att vara ute så brukar vi gå in och titta på ett avsnitt med Pippi, läsa en bok eller måla lite med kritor medan Arvid sover en stund. Julia blir oftast trött vid tre tiden när hon vaknar så tidigt.
- Vi brukar äta mat runt kl 15.30-16.00 och efter det så blir det en promenad med vagnen, en tur till lekparken eller lite lek i trädgården. Arvid bruka somna vid 16.30.
- När klockan är 17.30 så börjar vi varva ner med bad och lite kvällsmys framför ett avsnitt med Pippi (som är favoriten här hemma).
- Julia dricker välling vid 18.15 och somnar runt 18.30 varje kväll. Likaså Arvid. 


När man är hemma själv i veckorna med en som snart fyller två och en som är fyra månader så får man hitta sina egna knep för att få det att fungera. Jag handlar tex aldrig mat i veckorna, Mattias storhandlar alltid för veckan på söndagar. Man får ta dagarna som de kommer helt enkelt. Jag försöker att inte ha några krav på mig själv. Vissa dagar flyter allting på jättebra och vissa dagar fungerar mindre bra. Det underlättar jättemycket för mig att Julia är så duktig på att somna själv både på dagen och på kvällen. Jag lägger helt enkelt bara ner henne i sin säng med snuttefilten, pussar henne godnatt och säger att jag älskar henne. Det känns så himla bra att hon är trygg i sig själv och jag är så glad att det fungerar att ha båda barnen hemma.
 
Som jag skrev förut.. jag har aldrig vart så här trött i hela mitt liv men jag har heller aldrig känt mig så här lycklig ♥

1 kommentar:

Anonym sa...

Passa på att vila /sova middag du oxå när småttningarna sover mitt på dagen. Mvh Kristine